Hvad betyder branding
Branding er et begreb der bruges når der skabes en varemærkebevidsthed omkring en virksomhed, et produkt eller sågar en person.
Ordet ”branding” er engelsk, og stammer fra dengang man brændemærkede sine køer for at kunne se forskel på dem på marken. I 2024 er det heldigvis ikke det man forbinder ordet med, men tanken og at differencerne og kunne se forskel er i realiteten stadig det samme som datidens ”formål”.
Branding har igennem tiden udviklet sig i kampen om at skille sig ud, og i takt med udviklingen er forbrugerne også blevet mere bevidste om, ikke bare hvad de køber, men også hvem de køber det fra.
For en virksomhed er branding derfor alt det der skaber den samlede fortælling og identitet om dit brand.
Branding omfatter flere elementer og aspekter, som blandt andet:
- Den visuelle identitet (Logo, farver, symboler, design m.m.)
- Virksomhedens værdier og grundlag
- Virksomhedens historie
- Virksomhedens medarbejdere
- Kundernes oplevelse med virksomheden
- Virksomhedens samarbejdspartnere
- Det virksomheden siger om sig selv
- Det andre siger om virksomheden
……Og, alt derimellem
Måske det overrasker dig, at branding forgrener sig i så mange aspekter, og måske havde du en idé om branding kun hørte til i markedsføringsafdelingen.
Hvad er forskellen på marketing og branding
Man kan fejlagtigt komme til at tro branding og marketing er den samme disciplin, og at man ikke behøver at tænke på branding i andre afdelinger end i marketingsafdeling. Der er et lille gram sandhed i den tro, og det er at marketing og branding unægtelig hænger sammen. Men branding er meget mere end det, og skal arbejdes med i alle afdelinger og beslutninger.
Lad os prøve at sammenligne branding og marketing med dit eget liv. Marketing er alt det du gør for at få dit hus til at se godt ud, maler det i den rigtige farve, sætter flotte blomster og gør det indbydende. Det er her du selv får lov at bestemme og selv skaber den fortælling DU har lyst til at fortælle.
Branding er derimod alt det dit hus rummer, det er din familie, din personlighed, dine relationer, kulturen, det er det uhåndgribelige og underbevidste der ligger som en dyne i og omkring dit hus – Branding er din identitet og dit ry.
Det er derfor vigtigt at tænke branding ind i alt det du gør, og ISÆR marketing. For det du fortæller om din virksomhed, altså det du markedsfører, skal være i overensstemmelse med din identitet ellers opstår der forvirring og det fremstår utroværdigt for kunden.
Forskellen ligger altså i at markedsføring er det du sender ud og den fortælling du skaber, hvor branding er alt det usagte.
Du har derfor også et brand, selvom du ikke markedsføre din virksomhed. Læs mere om hvorfor i næste afsnit.
Branding sker med og uden en strategi
Måske du kunne fornemme at branding er et ”fluffy” emne, og det kan komme til at lyde både svært og kompliceret – det er det, nødvendigvis ikke! Hvis blot du har en forståelse for hvad det handler om.
Det eneste du skal gøre er at sige, gøre og vise det din virksomhed reelt står for, så opstår der ikke misforståelser og utroværdighed omkring din virksomhed.
For som overskriften antyder så sker branding om du vil det eller ej. Derfor er det bedre at du tager sagen i egen hånd, og udvikler din egen identitet så du kan påvirke dit ry.
Og, skulle vi så ikke gøre det lidt mere konkret – så gerne, følg med på bloggen der kommer snart et helt indlæg om ”hvordan du starter din branding strategi”